Čerstvost, pestrost a barevnost chuti

Tři zakladatelé, jeden investor, pražiči, kavárenský servis, baristé, pekařky, kuchaři, vedoucí a mnoho dalších tvoří komunitu sedmdesáti lidí, milujících dobrou kávu. „Nemáme žádné asistentky a argument “tohle není moje práce” nebereme. Prostě, kdo může, ten pomáhá. Dodnes, když je toho moc a kolegové nestíhají, opravím kávovar klidně i já,” říká Jaroslav Tuček, spolumajitel firmy doubleshot.

Čerstvost, pestrost a barevnost chuti
Stories 15. 05. 2020

ROZHOVOR S JAROSLAVEM TUČKEM, spolumajitelem firmy doubleshot.

Ve třech jste založili pražírnu a e-shop s kávou, postupně jste přidali cukrárnu, tři kavárny a tréninkové centrum. To už je hezký seznam. Jak se to stalo? Stačila láska ke kávě?

Stačila touha dělat něco, o čem jsme přesvědčení, že nás bude bavit klidně celý život a co nám zároveň dává smysl. V našem případě to byla výběrová káva, ale myslím, že toto odvětví se nijak výrazně neliší od jakéhokoliv jiného, kde vám pod rukama vzniká hmatatelný produkt.

Jako odborník na výběrovou kávu si představte člověka, který si celý život kupoval balíček namleté kávy v supermarketu a důraz kladl na cenu. Nyní by ochutnal třeba vaše degustační balení kávy. Jakou změnu by postřehnul?

Obrovskou. Vlastně by možná nepoznal, že pije stejný nápoj – kávu. Naše káva je mnohem jemnější, šťavnatější, méně svíravá, a hlavně má svou osobitou chuť. Stává se nám, že zákazníci navyklí na tu typickou hořkou chuť, kterou mívají běžné kávy, nám říkají, že ta naše nechutná jako káva. Že je to úplně jiný nápoj. Pokud přecházíte z těch mletých, hodně tmavě pražených anonymních směsí k výběrové kávě, je to prostě něco úplně jiného. Dokonce si myslím, že je to větší rozdíl než třeba mezi krabicovým vínem a výběrovou lahví za několik set korun.

Osobně si vybíráte farmáře, od kterých kávu odebíráte. Jak vůbec takový nákup probíhá?

Každý příběh je úplně jiný, klidně i v rámci jedné země, natož pak mezi kontinenty. Když nakupujeme v Africe, jsou pro nás nejdůležitějšími postavami představitelé družstev, která kávové třešně od místních farmářů vykupují. V Latinské Americe se naopak obracíme na samotného pěstitele, protože kávu můžeme nakupovat přímo od něj.

Všichni ale mají společné to, že se učí, jak důležitá je kvalita kávy a jak jí dosáhnout. Ještě třeba před 10 lety drtivou většinu pěstitelů zajímala jen kvantita, protože bez ohledu na to, jakou kávu vypěstovali, dostali zaplaceno vesměs stejně. Pokud se chcete dozvědět, jak se liší jednotlivá období sklizně a krátce se seznámit s farmáři z Afriky, Kolumbie, Brazílie nebo Panamy, od kterých kávu každý rok nakupujeme, kouknete na náš web.

Dokázal byste vysvětlit laikovi, jak má chápat degustační pojmem „zajímavý chuťový profil kávy“?

To je super otázka. Jednoduše to lze vysvětlit tak, že káva s takovým přívlastkem nechutná jako žádná jiná a že v ní můžete cítit spoustu různých chutí, které se  jinak spolu v kávě neobjevují. Představte si například kávu, která voní květinami, ale v chuti má ovocné tóny. Zajímavý chuťový profil je teda to, že v chuti a aroma je něco v pozitivním smyslu slova překvapivého i pro člověka, který výběrovou kávu pije denně.

Jak vás napadlo si pořídit školící centrum? Pro koho je určené?

Bylo to pro nás samozřejmé rozšíření našich aktivit. Dodáváme kávu i kavárnám a restauracím a chceme, aby si zákazník na naší kávě pochutnal i tam. Proto ve školícím centru školíme personál podniků, do kterých kávu dodáváme. K tomu u nás pořádáme kurzy i pro profesionální baristy nebo pro ty, kdo by se jimi chtěli stát. Kurz končí mezinárodní certifikací, takže můžete pak nejen v Česku ale i ve světě hned „za páku“. Třetí větví jsou pak kurzy pro veřejnost. Tady se můžete během pár hodin naučit, jak si doma připravit špičkovou kávu,  jaké vybavení je k tomu zapotřebí  nebo ochutnat, jak se kávy liší podle toho, jakým způsobem je připravíte. Prostě vás naučíme jak si s kávou doma hrát.

Nedá mi nezeptat se, co vlastně na kávě obdivujete a máte rád?

Já osobně miluju tu komunitu lidí, která se po celém světě ve výběrové kávě pohybuje. Jedná se o byznys, který všichni dělají, protože je káva baví a chtějí ji prodávat v nejlepší kvalitě. Není to cesta k instantnímu zbohatnutí, takže přitahuje opravdové nadšence a skvělé lidi, kteří si pomáhají. Sice spolu často ve znalostech a dovednostech soutěžíme, ale přitom si výhry vzájemně přejeme. Kdekoliv na světě, kam přijedete do kávového prostředí, máte hned přátele. Možná se s nimi nebavíte o kafi, to nás také nebaví pořád, ale tak nějak všichni prostě sdílíme podobný přístup a smýšlení.

Chcete zjistit o přípravě kávy víc? Zde najdete OSM ZPŮSOBŮ, JAK DOMA PŘIPRAVIT VÝBORNOU KÁVU nebo se můžete přihlásit na kávové kurzy od doubleshotu. Více informací tady.

 

Rozhovor vedla Martina Raclavská.

×

Společnost ESSOX s.r.o. využívá na svých webových stránkách a ve svých aplikacích cookies.

Cookies jsou soubory, které se ukládají ve vašem zařízení při načtení webové stránky, díky nim můžeme snadněji identifikovat způsob, jakým pracujete s webovými stránkami, vstřícněji s vámi komunikovat, umožnit vám uzavřít půjčku, odhalit podvodné chování nebo cílit marketingové aktivity. Typy cookies a dobu jejich zpracování naleznete popsané níže, můžete si zde zvolit svou preferovanou variantu. Souhlas můžete kdykoliv změnit nebo zrušit.

Zobrazit nastavení