Víte, jak se v zimě správně postarat o elektromobil?

Postarat se v zimě o své auto se spalovacím motorem umí asi většina řidičů… Přezout letní pneumatiky za zimní, vyhýbat se mytí auta v silnějších mrazech, dávat přednost spíše ručnímu mytí nebo volit zimní směs do ostřikovačů považujeme za samozřejmost. Ale co zima a elektromobil?

Víte, jak se v zimě správně postarat o elektromobil?
Stories 02. 02. 2022

Je pravda, že vám v zimním období dobrým parťákem nebude? Určitě tomu tak není!

Potvrzují to i Norové a obyvatelé dalších severských zemí, kde jsou elektromobily již běžnou součástí jejich životů a jsou na zimní provoz zvyklí.  Celá řada doporučení navíc zůstává stejná jako u spalovacích aut, jen mají svá specifika, která bychom neměli podcenit.

U elektromobilu platí dvojnásob, že je lepší auto v zimě garážovat a nevystavovat ho extrémním podmínkám. Pokud ho navíc necháte v mrazu venku na pomalé veřejné nabíjecí stanici až do rána, může se stát, že kabel přimrzne a ráno jej neodpojíte.

Nejdůležitější je péče o baterii. Nebo dokonce hned o dvě baterie najednou: o klasickou 12 V baterii a velkou trakční baterii, která je pro elektromobil hlavním zdrojem energie a od její kapacity se celkový dojezd odvíjí.  Důležité je rovněž v zimě vyjíždět s baterií nabitou alespoň na 50 %.

Nejvíce se stále řeší otázka dojezdu elektromobilů v zimních měsících. Statistiky ukazují, že elektromobily ztrácí v průměru 20-30 % dojezdu v porovnání s letním obdobím. Avšak nejnovější modely vybavené tepelným čerpadlem tuto nevýhodu částečně eliminují, ztráty se pohybují už jen v rozmezí 10-15 %.  

Hlavními důvody ztrát jsou jednak nižší výkon baterie a zároveň zvýšená spotřeba energie. Řidiči navíc samozřejmě musí elektromobily během zimy vytápět, což vyžaduje větší přísun energie z baterie, která už tak pracuje s nižším výkonem.  Je proto dobré kabinu vytopit ještě předtím, než opustíte garáž, kde máte vozidlo připojené k domácí nabíjecí stanici.

Vytápění už nyní lze ve většině případů nastavit na dálku přes aplikaci. Ještě šetrnější variantou je využít pouze vyhřívání sedadel a volantu, což spotřebovává méně energie než vytápění celé kabiny. Některé elektromobily, například Hyundai Kona Electric, umí „zatopit“ jen řidiči.

Právě vytápění je jedna z výhod, která většině majitelům elektromobilů dělá největší radost.  Díky tepelnému čerpadlu, které si bere energii přímo z baterie vozu, funguje prakticky ihned a již po několika sekundách tak sedíte v příjemně vyhřátém autě. Zmrzlé ruce, seškrabávání námrazy z oken a dlouhé čekání na zahřátý interiér vás tak již nebudou trápit.:-)

Podcenit v zimě nesmíme ani jízdu s elektromobilem. Na sněhu nebo náledí je lepší vůz přepnout do režimu eco, aby se vám nestalo, že po sešlápnutí pedálu akcelerace protočíte kola nebo dostanete smyk. Stejně jako se spalovacím autem je i s elektromobilem dobré jezdit plynule a volit klidnější a pomalejší styl jízdy.

Šťastnou cestu!

×

Společnost ESSOX s.r.o. využívá na svých webových stránkách a ve svých aplikacích cookies.

Cookies jsou soubory, které se ukládají ve vašem zařízení při načtení webové stránky, díky nim můžeme snadněji identifikovat způsob, jakým pracujete s webovými stránkami, vstřícněji s vámi komunikovat, umožnit vám uzavřít půjčku, odhalit podvodné chování nebo cílit marketingové aktivity. Typy cookies a dobu jejich zpracování naleznete popsané níže, můžete si zde zvolit svou preferovanou variantu. Souhlas můžete kdykoliv změnit nebo zrušit.

Zobrazit nastavení