Pro začátek by bylo fajn říct, jak se motočkola odlišuje od autoškoly?
Naše motoškola je vlastně taková vzdělávací akademie zejména pro jezdce, kteří již vlastní řidičské oprávnění. Tím se tedy primárně lišíme od autoškoly – není možné si u nás udělat řidičák. Zato se u nás naučíte bezpečně ovládat svůj motocykl, zvládat krizové
situace na silnici, vyzkoušíte si jízdu po okruhu nebo vás připravíme na závody. Tím se tedy potvrzuje, že ježdění na motorce je celkem rozmanitá záležitost.
Jak dlouho motoškolu provozujete?
Já osobně se věnuji výuce motorkářů šestým rokem a v každém kurzu se najde někdo, kdo mě i po těch letech dokáže překvapit :). Motoškolu MotoRiders provozujeme čtvrtým rokem a náš tým se skládá z více person, od bývalých po současné závodníky, specialisty na psychologii ježdění až po technické koumáky.
Jak taková výuka probíhá? Máte individuální přístup či skupinové lekce?
V současné době, kdy se věnujeme akcím od 4 po 200 osob, dokážeme každému jezdci vytvořit trénink tak, aby si z něj vždy odnesl maximum, které je ten den schopný unést. Naučit se jezdit na motorce není záležitost jednoho tréninku, ale je to o víceleté práci. Vždy platí – co do toho investuješ, to si z toho odneseš. Někomu stačí jednodenní skupinový kurz, s některými pracuji od samého začátku a v podstatě moje práce se vyvíjí s jejich ježděním. Naštěstí jsem této profesi propadl natolik, že doufám, že mi některý z nich neukáže brzy záda :). I když by to byl jen skvělý výsledek naší práce :).
Slyšel jsem, že s klienty jezdíš i do zahraničí. Je jízda na motorce odlišná od ČR?
Dnes dokážeme dovézt naše jezdce do zemí, jako jsou Španělsko, Chorvatsko, Slovensko a snad již brzy i do Thajska. Ve všech zemích se soustředíme na okruhové kurzy, takže se de facto podmínky nijak extra neliší. Jezdíme dokola a dokola a moc nás to všechny baví :).
Mají tuzemští motorkáři nějaký neduh, který dělají velmi často a kterého by se měli vyvarovat?
Ve většině případů je to neúměrná rychlost k dovednostem jezdce, stavu vozovky, stavu motocyklu nebo situacím, které nelze předpovídat. Motorkář není obrněný kusy plechu a i menší kolize dokáže jezdci zdravotně ublížit. Jízda v provozu občas
bývá risk, když se na vteřinu zapomenete, a proto doporučuji být vždy pozorný a ve skvělé fyzické a psychické kondici. Pokud je řeč o chybách ze strany motorkáře, tak doporučuji nehledat své limity v provozu, ale zajít si užít adrenalin na okruh. Častým neduhem bývá také nevědomost o technickém stavu stroje. Běžně se setkáme s tím, že o motorku a speciálně o pneumatiky, se jezdec vůbec nezajímá a nevěnuje jim potřebnou pozornost.
Chodí k vám i motorkářky nebo je jízda na motorce převážně pánská záležitost?
No jéééjé dámy vítáme stejně jako pány. A úplně nejlepší je, když v nich dříme odvaha a po krátké době začne to jejich ježdění hezky vypadat. Ve většině případů se v MotoRiders objevují tedy páni, ale tento rok máme i závodní kategorii Ladies (kategorie závodů,
kde jezdí pouze ženy. MotoRiders je na závody připravují – pozn. red.), která některé dámy přilákala a doufám, že jich bude čím dál více.
Viděl jsem, že jezdíte i závody na okruhu. Cvičíte i se závodníky?
V podstatě jsme si závodníky vycvičili od základů. Nyní máme více než 50 závodníků na malých okruzích a počet stále rapidně roste. Bavíme se ale spíše o hobby závodnících. Ale i z velkých okruhů se nám začínají ozývat jezdci čím dál častěji a vyhledávají naši pomoc. Novinkou je, že v současné době začínáme pracovat i s juniory od 9 do 14 let.
Co je asi úplně nejdůležitější při jízdě na motorce zvládnout?
Myslím, že schopnost zvládnout svoji hlavu a ego... a také ruku na plynu Je důležité pochopit, že čím více umím svoji motorku ovládat, o to více si jízdu začnu užívat...
Jaký nejzvlátnější požadavek jste od klientů měli?
Jezdci a lidé jsou různí, ale myslím, že v dnešní době, po těch letech zkušeností, jsme již připraveni na požadavky téměř každého druhu. Asi nejvíc zvláštní byl požadavek jet se mnou závod. Tedy nehledě na to, že na závodní motorce nemám sedačku pro spolujezdce a navíc se občas z rychlosti v zatáčce chce i mně zvracet, a to je opravdu moment, kdy nechceš vést nikoho za sebou :).
Díky moc za rozhovor.
Rozhovor s Patrikem Homolou z MotoRiders připravil
JIŘÍ TREGNER
Specialista komunikace a CSR aktivit