„Dávám si pozor, abych ten finální dotek u podešve provedla vždy já. Pokaždé se tak na dobu výroby mých tenisek stávám řadovým dělníkem v továrně. A miluji to.“ Eva Klabalová
Snahou designérky Evy Klabalové je v oblasti obuvního průmyslu aplikovat moderní myšlení na zažité postupy výroby. Sama už tři roky vyrábí vlastní veganské boty (tzn. bez použití živočišných materiálů, produktů či pouhých složek) pod značkou KAVEFOOTWEAR, a to velmi inovativním způsobem ve Zlíně. Symbolicky tak „její“ boty vznikají v bývalé československé mekce obuvnického průmyslu.
Ve svém přístupu k výrobě tenisek zkombinovala Eva staré technologie s novými, takže vše je efektivnější a šetrnější vůči životnímu prostředí. A ladí to i s jejím životním stylem. „Mým cílem není být zcela „“zero waste”, ale snažím se odpad eliminovat, oblečení nakupuji v second handech a celkově dělám vše pro to, aby moje stopa v přírodě byla co nejmenší,“ říká. Její ekologické tenisky, složené ze zbytků různých materiálů, obsahují dokonce kávový logr z místní kavárny. Boty se kromě toho pyšní i originálním designem, který Eva sama navrhla podle možností dostupných technologií. „Obecný názor je, že inovovat znamená investovat spousty peněz do vybavení a vývoje. Já si ale myslím opak. o největší umění inovace spočívá ve využívání toho, co máme, jen s novým pohledem na zajeté procesy. To dělám já,“ říká o sobě. Evinou vášní je obuv jako taková a vše, co se kolem ní „točí“. Už na střední škole studovala design obuvi a své magisterské studium po stážích ve světě zakončila v Holandsku. Navštívila i obuvnické továrny v Číně, aby viděla a pochopila, jak přesně funguje jejich průmyslová výroba. Jak nabývala zkušenosti, stala se z ní odbornice, kterou si na představení jejího vlastního ,,know-how“ zvou obuvnické značky jako Adidas nebo Timberland. Eva se ale nesoustředí jenom na inovaci v korporacích, pořádá také workshopy a tréninkové programy k šití bot i pro veřejnost. V několika týdnech si pak účastníci zvládnou ušít vlastní boty, takříkajíc na míru.
PLÝTVÁ ZÁKAZNÍK I VÝROBCE
Dnes se celkem často mluví o pojmu fast fashion (=je to nejrychlejší a nejlevnější výroba oblečení), pozornost se však většinou soustředí hlavně na oděv. Přemýšleli jste ale někdy o botách? Jak tato nadprodukce ovlivňuje životní prostředí, cenu a kvalitu obuvi? Kupříkladu, když se zavádí nový design bot (což se děje u běžných řetězcových značek v průměru 4x do roka), je většinou potřeba znovu vyrobit typizované vysekávací nože na každý díl boty, nová kopyta, nové formy na podešve a tak dále. To vše se podepisuje nejen na vyšších výrobních nákladech, ale i na platech dělníků. Zkrátka, chrlí se nové množství výrobních pomůcek, ale jejich skutečná potřeba a zároveň i recyklace jsou velmi sporné. Eva právě proto upozorňuje na plýtvání materiálem a zbytečnost odpadu už přímo u výroby v továrně. „Pro mě je prioritou to, aby výroba byla co nejvíce udržitelná,“ vysvětluje. Zároveň doufá, že se ještě více rozšíří rozličné možnosti recyklace bot a časem tak nemusí jít všechny do obyčejných popelnic. Značek, které se zabývají udržitelností, sice stále přibývá, ale podle Evy jejich počet ještě není optimální. Dalším faktorem, na který chce Eva svou lokální výrobou upozornit, je znečišťování životního prostředí skrze přepravu bot napříč zeměkoulí, což si uvědomila také v Číně. „Je úplně šílené, že pouhých 11 největších nákladních lodí dokáže znečistit životní prostředí stejně jako všechna auta na světě.“ Proto, když se ze svých cest vrátila do Čech, navázala spolupráci s továrnou bot ve Zlíně, ve které před lety pracovala jako brigádník. Domluvila se s nimi na využívání jejich prostor, pracovníků, starých strojů a výrobního odpadu. „Mým cílem bylo najít nějaký moment v celém procesu vzniku bot, který by šel využít tak, aby byl výsledkem zcela nový produkt bez nutnosti investovat velké peníze do nového strojního vybavení.“ No a tím výsledkem jsou její veganské tenisky, vzniklé právě z odpadních materiálů z předchozí výroby v továrně, bez lepidla a bez „morální kocoviny“. Navíc díky inovativnímu způsobu míchání zbytků gumy vytváří unikátní barevnou kombinaci pro své podrážky. „Zákazník má tak jistotu, že stejné boty nebude nosit nikdo jiný. Kromě toho, z každého modelu vyrábíme pouze 100 ks. Jsou to takové neúmyslné limitované edice.“
Velké značky se zaměřují především na zisk, kdyby se ale zamyslely nad dopadem své činnosti a upravily drobně výrobu, mohly by třeba i ušetřit. Průkopníky jsou ale malé značky a designéři, kteří mají tu sílu tento systém změnit. „Boty se musí začít navrhovat chytře, navazovat na samotnou výrobu a ne pouze kreslit své představy od stolu. Někdy stačí trochu posunout šev a už znatelně ulehčíte paní šičce práci,“ míní Eva.
CO STOJÍ ZA CENOU BOT?
Tenisky na Evině e-shopu Kavefootwear se mohou zdát cenově dražší, otázkou je, zda to neodpovídá reálné ceně českých bot. Zeptala jsem se Evy na práci, která stojí za nastavenou cenou. „Výroba je velmi náročná, bota od svého vzniku až po dokončení projde postupně rukama asi 30 lidí. Také se skládá z množství vrchových a podšívkových dílů, takže dát vše dohromady není nijak jednoduchý proces. Zároveň je pro mě velmi důležité, aby každý člověk, podílející se na řetězci od výroby tenisek až po doručení zákazníkovi, dostal adekvátně zaplaceno. Další složkou ceny jsou samozřejmě daně, poplatky za platby, provoz e-shopu a mnoho dalších.“
A JAK TO VYPADÁ S BUDOUCNOSTÍ ZNAČKY?
Nové modely přibyly na e-shop Kavefootwear v září a Eva už připravuje další novinku, která se v designu bude odlišovat od předchozích modelů. Bota bude totiž rozšířená v prstní části (stylově jako Barefoot), a bude tak anatomicky odpovídat tvaru nohy. Mimochodem, už jste někdy viděli nohu, která je vytvarovaná do špičky, stejně jako je obvyklý design bot? Pak má Eva také v plánu expandovat ještě trochu do světa, jedná s obchodem v izraelském Tel Avivu,
který projevil o její boty velký zájem. Časem určitě přibudou i nějaké doplňky, ale boty u ní zůstanou stále prioritou. Jsou totiž její velkou vášní.