Nepřiměřená rychlost
Pod tímhle pojmem si asi každý řidič představí, že nejedete povolenou rychlostí na daném úseku, což ale není tak úplně pravda. Mezi nepovolenou a nepřiměřenou rychlostí je zásadní rozdíl. Tu povolenou nám limituje značka, ale ta nepřiměřená by měla být odvozena od všech ostatních vlivů jako je například stav vozovky, počasí, hustota dopravy, zkušenosti řidiče, či okolní prostředí.
Jedná se o nejčastější příčinu dopravních nehod, protože lidé zapomínají sledovat všechny vnější vlivy a soustředí se pouze na to, co jim dovoluje dopravní značení. První pravidlo by tedy mělo znít „koukejte kolem sebe a přizpůsobte jízdu aktuálním okolnostem“.
Bezpečná vzdálenost
Velmi častý neduh, který známe zejména z tuzemských dálnic je nedodržení bezpečné vzdálenosti. V mnoha zahraničních zemích se jedná o přestupek s největší sazbou pokuty, protože patří mezi ty nejnebezpečnější. Přitom stačí dodržovat jednoduché pravidlo dvou vteřin, které vám může zachránit život.
Ve zkratce to znamená, že až auto před vámi projede nějakým bodem, tak vy byste jej měli minout za dvě vteřiny.
Pomalé a dlouhé předjíždění
Znáte to, někdo se vám lepí na zadek auta, rozhodne se vás předjíždět, zapne směrovku a ačkoli se přiřítil rychlostí světla, tak najednou jede pouze o 1 km/h rychleji než vy a předjíždění trvá věčnost. Jedná se o velmi nebezpečnou situaci zejména v nepřehledných úsecích. Co tedy dělat v této situaci?
Ideální je trošku ubrat plyn a umožnit tak automobilu snadnější, a tedy rychlejší, předjetí. Určitě není vhodné přidávat rychlost a zkoušet s automobilem soupeřit.
Blinkr a vzdálenost při míjení cyklisty
V létě velmi častá situace, kdy jsme doslova několikrát denně museli předjíždět cyklisty. Mnoho řidičů však nerespektuje základní parametry tohoto předjíždění. Velmi často se stává, že zapomenou na směrovku, která má dát najevo změnu směru jízdy. Je to právě směrovka, která dá řidiči za vámi jasný signál, že je na silnici další osoba, které je třeba se vyhnout. Chráníte tím nejen sebe, ale také cyklistu.
Důležité je i zachování správné vzdálenosti, která by měla činit cca 1,5 metru mezi autem a cyklistou.
Kruhový objezd a změna směru jízdy
Zde je pravidlo jednoduché. Pokud vjíždíme na „kruháč“, tak neblikáme. Pokud z něho sjíždíme, tak dáváme znamení blinkrem.
Jízda na dálnici v levém pruhu či prostředním pruhu
Některé úseky našich dálnic mají tři pruhy, ale z nějakého neznámého důvodu řidiči v těchto místech nepoužívají ten pravý. Můžeme tak vídat situaci, kdy na zcela prázdné dálnici jede hodně automobilů uprostřed, ačkoli mají v pravém pruhu volné místo. Pokud tedy takovým úsekem pojedete a uvidíte prázdnou vozovku, doporučujeme využívat i pravý pruh.
Řazení automobilů ve zúžení alias zip
Pravidlo, které usnadňuje plynulost provozu v místech, kde je zúžení silnice, není jen gentlemanským gestem, ale je zařazeno mezi pravidla silničního provozu. V praxi funguje tak, že tam kde máme stáhnutí provozu ze dvou pruhů do jednoho, je třeba se řadit „na přeskáčku“. Tedy vjezd jednoho automobilu z pravého pruhu a pak z levého. Velmi snadné k dodržování a pro výrazné zlepšení plynulosti provozu.
Všechna pravidla by pak měla mít společného jmenovatele a tím je respekt, který by měl mít každý řidič na silnici, ať už jde o rychlost či ostatní účastníky provozu. Proto jezděte opatrně a šťastnou cestu.