Líbilo by se vám mít na autě zlatý lak?
V tomto roce vedou v Česku barvy bílá a šedá, u nakoupených aut obě ukořistily po 26 % v poměru oblíbenosti. Další v pořadí je pak modrá s 16 %, červená s 10 %, hnědá se 4 %, zelená s necelými 2 % a 1 % získala žlutozelená.
I celosvětově jsou neprodávanější automobily právě v neutrálním bílém provedení, a to již devět let. Svůj podíl na tom má jistě i faktor bezpečnosti, protože takové auto je nejlépe rozeznatelné přes den, v noci, za soumraku nebo za úsvitu. Horší je to však v zimním období, když nastanou například sněhové vánice a zářivé bílé závěje lemují okraje silnic. Ano, proměňující se roční období velmi často ovlivňuje i viditelnost a přehlédnutelnost jiných barev, stejně jako má vliv okolí, ve kterém se auto právě nachází.
Jako ilustrativní příklad se často udávají zelená vozidla, která se na pozadí krajiny stávají snadněji přehlédnutelná. Svou výraznou roli hraje také denní doba, kdy třeba luxusní černý nebo extravagantní zlatý lak přehlédne přes den málokdo, avšak v noci svou výraznou viditelnost zcela ztrácí. Ještě lépe než bílá, si díky velké kontrastnosti vedou syté barvy oranžové, žluté nebo růžové. Na tyto odstíny však na silnicích téměř nenarazíte, a to z důvodu velmi malé oblíbenosti u motoristů. Za méně bezpečné a lépe přehlédnutelné vozy pak lze logicky označit ty, které mají odstín velmi tmavý (tmavě šedá, tmavě červená, tmavě modrá nebo tmavě hnědá).
Jaká barva snižuje cenu vozu?
Výběr barvy vašeho miláčka má však kromě bezpečnosti vliv také na jeho následnou prodejní cenu, kdy nejnižší pokles u ojetých vozů byl v horizontu stáří tří let vysledován u barev žluté s 27 %. U ostatních barev pak procento poklesu ceny výrazně stoupá, a to dále od oranžové (30,6 %), zelené (30,9 %), bílé (32,6 %), až po nejvyšší propad u zlaté s poklesem až 37 % z původní ceny.
Protože se jedná o prodej již nakoupených vozidel, nabídka aut v nejhojněji se vyskytujících barvách (bílá, šedá, …) bude co se týká konkurence opravdu velká. V bazarech nebo v inzerátech tedy lépe vyniknou ta auta, která se svým barevným exteriérem odlišují. Na druhou stranu velmi extravagantní karosérie zase mohou obtížně a pomalu hledat nového vlastníka. Má tedy smysl přemýšlet při koupi nového vozu i nad jeho barvou a to v kontextu, jestli jej třeba plánujete po čase prodat.
Výrazné barevné odstíny má jen pětina aut
U mladší generace nakupujících řidičů se však začíná prosazovat trend světlejších, pastelových odstínů, spojovaných s veselostí a hravostí. Široké možnosti, jak si vyhrát s podobou auta, letos nabídl například prodejce značek Citroën, který u modelu C3 dává zájemcům k dispozici až 97 kombinací exteriéru. Začíná se sedmi barvami karoserie, které si může zákazník nakombinovat s čtyřmi balíčky barev u detailů lišt a dále čtyřmi odstíny střechy s jejími třemi grafickými styly. Protože život je krásnější v barvách, jak zní ve sloganu reklamy na C3, s čímž lze jen souhlasit.
Trendy barva roku 2020
Postřehli jste vůbec barevný trend tohoto roku? Stejně jako v módě se i na předváděných modelech nových aut prosazovaly syté odstíny modré a také její zářivé, světlé varianty. A právě odstín modré barvy „spring blue“ přidal letos do palety laků i Citroën, například již pro zmiňovaný model C3.
A s čím nás překvapí výrobci zase v dalším roce? Své místo si postupně začíná prosazovat černá barva, navozující pocit luxusu, ale i jisté nenápadnosti. A v oblibě stoupají i metalická a perleťová úprava, oživující karosérii vozu. Nechme se tedy překvapit, jaká bude trendy barva roku 2021 a jak si barevné odstíny povedou v žebříčku oblíbenosti u zákazníků. Myslíte, že dostanou chuť experimentovat?